PRIVILEGIERAD
I VARDAGEN
100 tankar
om konsthantverk.
Örnsköldsviks museum/Riksutställningar, till 11 mars.
På
ett podium i trapphuset i Örnsköldsviks museum står en
leksaksbåt i plywood. Det är en omsorgsfullt gjord färja
med dörrar och portar som kan öppnas och stängas. En bit
av en kaj och några leksaksbilar hör till. Konstnären
Linus Ersson har gjort den till sin son; ett objekt som förbinder
far och son även när fadern är borta och arbetar med konst
eller försörjer familjen på brödjobb.
Objektet
intar en central plats i utställningen "100 tankar om konsthantverk"
och sammanfattar de motsättningar många konstnärer och
konstantverkare lever med: ägnar man tid åt att producera mindre
lönsamma estetiska värden kräver det kompensation från
andra inkomstkällor. Det leder till en tidsbrist som går ut
över familjen där man kanske helst velat investera sin omsorg.
De flesta
har nog förhoppningar om en lycklig utgång och arbetar vidare
i sitt anletes svett. Konstantverket bär måhända själv
på lösningen till det dilemma det alstrar. Omsorgsfullt gjorda
användbara ting förhöjer vardagen och tillvaron och borde
rimligen, i slutänden, ge upphovsmännen den rättmätiga
lönen för mödan. De hundra objekten i Riksutställningars
vandringsutställning har i varje fall kommit till trots alla risktaganden.
"Dansande
kandelaber" av Ulrika Aneer är tänkt för fest: "Är
det fest så ska det dansas!"
Fotograf: Karl-Olov Bergström
Allt
förtingligande är förvandling och transformering, skriver
Hanna Arendt i Människans villkor,vita activa. Men vad som skiljer
konstverket från bruksföremål och varor är att transfigurationen
framspringer ur och frammanar den mänskliga förmågan till
eftersinnande tänkande, säger Arendt. Det är en vacker
formulering som idag fått förnyad och förändrad innebörd.
Samtidskonsten använder sig i stor utsträckning av redan fabricerade
och massproducerade föremål medan konsthantverkets föremål
och varor allt oftare uppfattas som vore de bildkonst.
De 100 föremålen
i utställningen har sannolikt valts just för att de framkallar
reflektion och framsprungit ur ett eftersinnande tänkande. Utställningens
poäng är att också dessa tankar ställs ut och redovisas
som korta texter i dess katalog. Visst kan man nöja sig med att svepa
runt med blicken. Men utställarna låter mig också få
veta hemligheterna bakom de föremål som blicken väljer
ut. Jag blir lika intresserad som när jag ofint läser någon
annans tidning på tåget. Nyfikenheten både väcks
och stillas.
Nina Sparrs
trosor är stickade av människohår:
" Jag har utgått från en gammal tradition och vill föra
in hantverket i modern tid och med nya ögon. Jag vill väcka
känslor och funderingar hos betraktaren. Hår kan vara så
mycket mer än en huvudsak."
Fotograf:
Karl-Olov Bergström
Juryn
har valt ut objekt efter definierade kriterier och teman som beskrivs
i katalogtexten. Men jag hittar mina egna kategorier. Visst finns tingen
som är vackra att se och bruka. Men här finns också attraktiva
objekt som visar sig omöjliga att använda men är tankeväckande
att se. Kajsa af Petersens värn av slånkvistar, Nina Sparrs
stickade trosor som driver med traditionen, Anneli Renborgs lika ironiska
evighetsstickning, Charlotta Ringströms hantlar av glaserad stengodslera.
Somliga ting
är på den säkra sidan. Investeringar i tid och hantverksskicklighet
ger garanterad utdelning när de förankras i prestigefyllda ting
och ädel metall. Men jag blir förtjust i en slags objekt där
enkla material omvandlas i listiga lösningar och ger mig vad jag
behöver på ett snyggt sätt. Katja Kytökangas har
tråcklat tehuvor av trasor och fodertyg. Sara Andersson har sytt
sittvänliga tygstubbar som fyllts med flis. Norio Torimoto renodlar
tanken bakom den svenska svepasken och överför idén till
kartong. Annika Ekblom har knutit en gles men lagom arbetsintensiv ryamatta.
Maj Eskilsson,
"Kamouflage" Fotograf: Karl-Olov Bergström
Jag är
inte övertygad om att unika ting och tidsödande arbetsinsatser
är nödvändiga förutsättningar för att nutidsindividen
ska kunna ge uttryck för sin personlighet. Många förmår
mycket väl definiera sig själva genom selektiva val ur ett massproducerat
varuflöde. Masskonsumtionens material och produkter har också
gett starka bidrag till en del av samtidskonsten. Några av de utställda
konsthantverksobjekten avspeglar dessa valmöjligheter. Ulla West
har virkat objekt av plastpåsar från asiatiska och västerländska
marknadsplatser, likt souvenirer är de laddade med innebörd.
Maj Eskilson har överfört tetraförpackningens form till
stengods och gjort ett föremål som, liksom Erssons leksaksfärja
i trappuppgången, förstärker kontakten mellan medlemmar
i en skingrad familj. Irene Agbaje återupplivar pärlstickningens
konst med 2 500 pingisbollar. Hanna Ljungström recyclar ratade glaspjäser
från Myrorna. Som nya handgjorda objekt väcker de frågor
om tingens status och värde.
Annika Svensson
"Vit kakelugn" Foto: Margareta Klingberg
Däremot
är jag övertygad om att en hel del av de utställda föremålen
skulle öka mitt dagliga välbefinnande om jag hade möjlighet
att välja. Jag vet inte om man ens får använda de skålar
som Lotta Rahme gjort av ålskinn, laxskinn, getskinn och en fårpung.
De är gjorda i en tradition som man sällan ser något av
men som hon tagit upp och behärskar. Med osökt form i förbisedda
material har de ändå en aura av dyrbarhet. Invid Annika Svenssons
keramiska kakelugn, med en skål av laxskinn, en tekanna av Calle
Forsberg med tehuva hopsydd av mattrasor skulle jag känna mig privilegierad
i vardagen.
En enda konsthantverkare
från länet finns representerad i utställningen; Owe Egon
Grandics från Nordingrå med den modellerade, vulkade, gjutna
och lödda metallbägaren Kiss. Utställningen med de hundra
tankeväckande konsthantverkstingen finns i två våningsplan
på Örnsköldsviks museum till och med 11 mars.
Text: Margareta
Klingberg
07-02-20
|